UD Trucks

Människorna bakom de japanska lastbilarna

För att ta upp kampen med lastbilsjättarna i Japan lyfte vi fram de passionerade och kunniga arbetarna på UD Trucks.

Bakgrund

UD Trucks ville stärka sin position på den japanska marknaden för tunga lastbilar. För att göra det uppgraderade och återlanserade man Quon – deras mest populära lastbil. Det långsiktiga målet var att utmana de tre marknadsledande konkurrenterna Fuso, Hino och Isuzu. Vårt uppdrag blev att stärka UD Trucks som ett modernt varumärke och öka kännedomen. Kommunikationen byggde vi på det nya varumärkeslöftet ”Going the extra mile”.

Vad vi gjorde

Quon hade fått en mer bränsleeffektiv motor, en ny växellåda med ECO-läge, automatisk nödbromsning och ett lättare chassi. Men vi valde att lyfta fram människan bakom lastbilen, de passionerade och kunniga människorna på UD Trucks. När vi väl presenterade produktfördelarna lät vi en av Japans mest populära komiker göra det; aldrig tidigare har så många hårdfakta presenterats så snabbt. Men det allra bästa sättet att lära känna Quon är förstås att köra den. På events över hela Japan lät vi kunder testköra och lära sig mer om lastbilen.

Effekt

Bilden av UD Trucks i Japan har förändrats radikalt. På de nationella evenemangen upplevde 96 procent av besökarna att Quon lämnade ett positivt intryck. Mellan 88-94 procent tyckte att UD Trucks hade stor förståelse för kundernas behov. Som ett direkt resultat av kampanjen sålde UD Trucks 1 800 Quon-lastbilar.

1800

Sålda Quon-lastbilar tack vare kampanjen

Kontakt

Magnus Ahlqwist

Kundansvarig / New business

+46 708 27 42 22
magnus.ahlqwist@valentin.se