UD Trucks

Lastbilen som en långdistanslöpare

Valentin&Byhr fick uppdraget att lansera japanska UD Trucks lastbil Quester. Vi valde att illustrera lastbilen som en långdistanslöpare.

Bakgund

UD Trucks hade spenderat sex år och 1 500 000 ingenjörstimmar åt att skapa sin nya lastbil Quester. Lastbilen var robust och kunde köras med minimala driftskostnader och maximal bränsleeffektivitet. Och den skulle lanseras på en mässa i Bangkok som samlade beslutsfattare och journalister från branschen. Quester lanserades under ”Made to go the extra mile” och vi valde att illustrera lastbilen som en långdistanslöpare. Vi ville under mässan att besökarna skulle uppleva och själva känna hur det känns att orka det där lilla extra.

Vad vi gjorde

Vi skapade elva olika interaktiva stationer, där upplevelsen för besökaren var både digital och fysisk. Fyra av stationerna var rena löpbandsstationer. Vi tog lastbilens egenskaper, den minimala driftkostnaden och den maximala bränsleeffektiviteten, och gav dem liv i ett tv-spel. Vi tog känslan av att ”go the extra mile” och fick beslutstagare i finkläder att springa som om de kvalade till OS.

Effekt

Quester-lanseringen var en stor succé. UD Trucks hittade många nya fans och sålde imponerande många lastbilar direkt på plats. 200 journalister närvarade och det samlade PR-värdet uppgick till 1,1 miljon euro. Totalt skrevs det över hundra artiklar om Quester den följande månaden.

Kontakt

Magnus Ahlqwist

Kundansvarig / New business

+46 708 27 42 22
magnus.ahlqwist@valentin.se