Norstedts

Hemligstämplat kampanjarbete bakom fjärde Millenniumboken

När det stod klart att David Lagercrantz skulle skriva Det som inte dödar oss, uppföljaren till Stieg Larssons Millenniumtrilogi, fick Valentin&Byhr uppdraget att göra omslag och kampanjarbete. Det innebar, som The Guardian uttryckte det, ”Harry Potter-style levels of security”.

Bakgrund

Sekretessen och hemlighetsmakeriet bakom den fjärde Millenniumboken var en stor snackis under 2015. David Lagercrantz skrev på en dator utan internetuppkoppling och manus skickades med personliga bud. Bara Lagercrantz och ett fåtal människor på Norstedts hade tillgång till texten. Valentin&Byhr var en av få aktörer som överhuvudtaget fick ta del av små glimtar, och det var utifrån dem vi skapade omslaget och kampanjarbetet för årets mest hajpade bok. Målet var att hjälpa till att slå försäljningssiffrorna för de tidigare tre böckerna, som tillsammans sålt i över 80 miljoner exemplar världen över.

Vad vi gjorde

Ett av de hemligstämplade utdragen vi fick ur manuset handlade om en autistisk pojke och vi valde att bygga omslaget på honom och hans blick. Ett annat utdrag handlade om en attack på underrättelseorganisationen NSA. Vi insåg att historien handlade om övervakningssamhället och valde att bygga kampanjarbetet kring det, vilket mynnade ut i ett stort rörligt öga som placerades i Stockholms tunnelbana och som projicering på olika byggnader. Ögat illustrerade bokens tema ”det är alltid någon som ser dig” och vi lekte med ängsligheten och osäkerheten som kan finnas inför det.

200 000

exemplar sålda på sex dagar

Effekten

Första upplagan, som trycktes i 200 000 exemplar, sålde slut på sex dagar.

Kampanjen fångar både pojkens blick och det öga som hela tiden bevakar oss, jag tycker att det är briljant.

Eva Gedin, förlagschef Norstedts

Kontakt

Jörgen Einéus

Art Director

+46 703 71 21 71
jorgen.eineus@valentin.se